Tandremsskift Ford 1.0 EcoBoost motorer
Få Tandremsskift til en fast pris - 8.495,-
Hos Silkeborg Bilcentrum har vi specialiseret os i netop denne udskiftning af tandrem på 1,0 Ecoboost motoren.
Nem og bekvem Tandremsskift
Tandremmen vil vi anbefale man får skiftet for hvert 5./6. år eller for hver 100.000/120.000 km. Dette er en vejledning og en anbefaling.
Send forespørgsel på tandremsskift
*obs vi tager forbehold for at kunne kontakte dig ang. ændringer af dato
Har du problemer med din Ford 1.0 EcoBoost tandrem?
Der er mange meninger om Fords 1,0 ecoboost motor, og det er der mange grunde til. Motoren, som findes i både Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max og Transit Connect har høstet masser af anerkendelse og priser da den kom frem og i årene derefter. I mange forskellige grupper på Facebook og andre sociale medier samt brancherelaterede artikler er det dog de udfordringer, som kan opstå ved at have en Tandrem i et oliebad, der fylder. Men er det så stor en udfordring? Svaret er NEJ – det er en super motor, som kører friskt med masser af kræfter, men det kræver mere opmærksomhed end man først havde antaget. Ifølge Fords egne angivelser er intervallet for udskiftning af tandremmen 10 år eller 200.000/210.000/240.000 km. Dette har vist sig at være helt galt, da flere motorer er stået af væsentlig tidligere grundet en sprunget tandrem.
Hvorfor skal man skifte tandrem?
Hvorfor er det så, at denne kombination giver denne risiko? Sagen er, at når motoren i sådan en benzinmotor startes kold, kan der løbe en anelse benzin forbi stemplerne i cylindrene, som lander nede i olien. Det er ikke noget problem i en alm. Motor, hvor tandremmen ikke er i forbindelse med olien, men i en 1,0 Ecoboost kører tandremmen i olien og kombinationen af en tandrem af gummi sammen med benzin, så opløses tandremmen ganske simpelt. Dette kan medføre en sprunget tandrem, men det opløste gummi fra remmen kan også samle sig i oliesien og stoppe oliecirkulationen i motoren. Dette kan medføre beskadiget turbo og i værste fald, at motoren går i stykker og skal udskiftes. Derfor er det vigtigt, man har fokus på sit kørselsmønster, hvilket vil sige, at har man et kørselsbehov med rigtig mange korte ture, så er hyppigere olieskift en af de muligheder man kan gøre brug af for at mindske risikoen for en sprunget rem. Desuden bør man ikke følge Ford’s intervaller. Det er også vigtigt, at man bruger en ordentlig kvalitetsolie, der er godkendt af Ford og som overholder de normer Ford har angivet.
Hvad er inkluderet i et tandremsskift?
Hele denne udskiftning beløber sig til 8.495,- inkl. Moms, materialer samt arbejdsløn og tager en dag fra 7.30-16.00
- To remme – Selve tandremmen og den lille rem, der driver oliepumpen.
- Krumtapsbolten
- Olie (Vehcare 5W20 F, som opfylder Fords krav)
- Oliefilter
- Ventildækselpakning
- Pakninger samt o-ringe
- Kølervæske
- Rens af oliesi samt bundkar
Der kan være enkelte komplikationer i forbindelse med udskiftningen, hvor nogle bolte kan ruste og forsinke processen. Er det noget der forlænger reparationen kan der forekomme et mindre tillæg for ekstra forbrugt tid.
Ekstra udskiftnings tilvalg - uden ekstratids fakturering:
Vandpumpe
Nogle ønsker i forbindelse med udskiftningen også at få udskiftet vandpumpen, hvilket ikke er noget problem, og man betaler for pumpen samt pakningen. Selve udskiftningen er nem, når vi har skilt bilen ad, så der faktureres ikke ekstra arbejdstid. Prisen for en vandpumpe med pakning ligger i ca. 750,- kr. inkl. Moms.
Oliepumpe
Oliepumpen er der også nogle der ønsker at få udskiftet. Her er det samme procedure som ved vandpumpen, hvor materialerne betales – i det her tilfælde oliepumpen som ligger til ca. 1.700 kr. inkl. Moms.
Kunder med en ny tandrem mm.
Olieskift anbefaling
Hos Silkeborg Bilcentrum anbefaler vi at man skifter sin olie for hver 10.000 km. eller hver 15.000 km. afhængigt af ens kørselsmønster og altid min. en gang om året.
Undgå følgende og kør trygt igen
På billederne til højre, har vi nogle eksempler for hvad man skal undgå og være opmærksom på.
Tænder på tandremmen nedslidt/mangler
Hvis dette er tilfældet for din tandrem, anbefaler vi at få skiftet tandremmen. For at undgå fremtidige uforudsete motor skader.
Smuldet tandrem i olien, som skyldes benzin i olien
Det er vigtigt at køre med ren olie i motoren, for at opnå bedst mulig rensning af motoren. Hvis benzin befinder sig i olietanken, kan der forekomme indre skader i motoren da benzinen udtørrer eller ætser materialer og resultere i uren olietank/motor.
Tandremsgummiet krakeleret
Hvis din tandrem er krakeleret, er det en god ide at få den skiftet, da den ligepludselig kan springe og efterlade en bil uanvendelig.
Spørg os eller din mekaniker for din bil eller motors helbred.